Pada li u zaborav blistava sisačka povijest?

sisakportal-hr

261020211635277426.jpeg

Ove godine, polovicom rujna, navršava se 170 godina od potonuća prvog hrvatskog putničkog parobroda „Sloga“.

Nisam primijetio da se netko sjetio toga događaja iz 1845. godine. U to je vrijeme taj putnički parobrod bio ponos Siščana i svih onih koji su s njim putovali na relaciji Sisak – Zemun – Sisak.

Parobrod je kupilo Savsko-kupsko društvo parobrođenja u Beču. Bio je to parobrod pod imenom „Floridsdorf“ (to je ime mjesta gdje je parobrod izgrađen). Imao je „najbolju makinu“ od 100 konjskih snaga. Iz Beča je parobrod – pod zapovjedništvom pomorskog kapetana Đure Bana – krenuo 24. kolovoza 1844. godine. Usput je stao u Vukovaru i Zemunu i još nekim mjestima uz Savu. U Sisak dolazi 8. rujna 1844. godine i pristaje uz skladište Paulusa Bitroffa (današnja „Bijela lađa“).

Parobrod je izazvao golemo zanimanje stanovništva Vojnog i Civilnog Siska, okolnih sela, pa i Petrinje, Zagreba i Karlovca.

Doček prvog hrvatskog parobroda u Sisku opisale su „Novine horvatsko-slavonsko-dalmatinske“: „Ono veselje i onu radost, koja je svekolike domaće i strane zavladala,

kada sa zastavami nakićeni lijepi domorodni parobrod ugledaše, – onu viku, kriku,

halabuku, ono trčanje, onaj neprestani i gromoviti “živio! “živili!!” onu nebrojenu,

na široko i dugo razasutu množinu prostoga gospodskoga svijeta, na lijevoj i desnoj obali, one na obje strane razvijene zastave, – udaranje muzike, – puca nje topova s četiri mjesta osim parobroda, – da se je sva zemlja tresla, – mogu si samo oni

predstaviti, koji su vidjeli i čuli i može biti suze radosti ronili…” Zastave, grbovi, napisi poput “Neka živi dom i kralj!”, “Dobro došo brode mio – Bog da, uvijek sretan bio!” i dr., glazba, topovi, bakljada i vatromet, mnoštvo svijeta – sve je to uveličavalo

radost koja je Sisak obuzela zbog dolaska prvoga hrvatskog pa robroda. Na doček su došli i Karlovčani i Zagrepčani…“

U Sisku su parobrod krstili i blagoslovili sisački župnik Franjo Kalabar i petrinjski paroh Georgije Janjatović. Brod je dobio ime „Sloga“.

Već drugoga dana, brod kreće nizvodno, vozi na prvoj redovitoj liniji za Zemun. U početku je parobrod plovio dva puta mjesečno iz Siska i iz Zemuna, da bi kasnije, zbog potrebe prijevoza putnika i robe, na toj relaciji „Sloga“ plovila dva puta tjedno.

Pri svakom dolasku ili odlasku parobroda, na obali je bilo mnogo znatiželjnika.

Samo godinu dana poslije, 14. rujna 1845. godine, parobrod „Sloga“ naletio je na podvodni panj i potonuo na Savi kod Bošnjaka.

Čuo sam priče, a negdje sam i pročitao, da se za niskoga vodostaja i sada mogu vidjeti ostaci legendarnoga broda. Možda bi trebalo pokrenuti akciju da se bar nešto izvadi iz riječnih dubina.

Nadam se da će se netko i u Sisku sjetiti ove godišnjice i bar prigodnim predavanjem upoznati Siščane s djelićem njihove bogate prošlosti.

Autor: Vladimir Pajtlar

najčitanije