170 godina havarije „Sloge“

sisakportal-hr

Žao mi je što je kiša upropastila odlično zamišljenu i pripremljenu priredbu Kupske noći, upriličenu u povodu 2050 godina postojanja našega grada na ovim prostorima. Turistička zajednica Grada Siska, vidi se, dala je sve od sebe da priredba uspije i da privuče što veći broj posjetitelja.

Vrijeme nije bilo naklonjeno organizatorima i sudionicima. Međutim, na zadovoljstvo brojnih Siščana, neki sadržaji su održani. Pokazalo se da je Sisku potrebno više takvih sadržaja, raznih priredbi koje ću privući publiku željnu raznolikih događanja.

Ne znam jesu li turistički djelatnici Siska zaboravili na jednu značajnu obljetnicu, nešto što je promijenilo način prometovanja Savom.
U Sisak, tada najveću riječnu luku Austro-ugarske carevine, prvi parobrod „Nadvojvotkinja Sofija“, uplovio je 10. rujna 1838. godine. Dolazak parobroda, bez konjske ili ljudske vuče, zainteresirao je sisačke i karlovačke trgovce, a oni, poneseni ilirskim pokretom, 1843. godine osnivaju Prvo hrvatsko riječno parobrodarsko društvo „Cesarsko kraljevsko privilegirano parobrodarsko posavsko-pokupsko družtvo“. U Beču kupuju prvi hrvatski riječni parobrod pod imenom „Florisdorf“, koji 1944. godine kreće put Siska. Po dolasku u Sisak, uz veliko narodno veselje, parobrod je kršten i dobio je ime „Sloga“ (zajednički su ga krstili katolički svećenik i pravoslavni pop).

Nakon obavljenih formalnosti, „Sloga“ kreće na svoju redovnu liniju Sisak – Zemun – Sisak. Još nije bilo željezničke pruge, pa je „Sloga“ bila jedini prijevoz do Zemuna i obratno.
Sada dolazim do onoga što bi Sisak, bar simbolički, trebao obilježiti. Naime, Austrija shvaća što Sisak predstavlja u riječnom prometu, pa osniva „Prvo austrijsko parobrodarsko društvo“. Odmah nakon osnivanja, 1845. godine, Austrijanci u Sisku otvaraju parobrodarsku stanicu.

Na svom redovnom putovanju za Zemun, 14. rujna 1845. godine, (sada je tome točno 170 godina), „Sloga“ kod Županje doživljava havariju. Nikada nije utvrđeno je li to bila diverzija konkurencije ili nesretni slučaj.

Za niskoga vodostaja Save, navodno se vide ostaci broda. Šteta što nije iz riječnog dna izvađen bar neki dio prvoga hrvatskog parobroda.
Eto prilike za Turističku zajednicu Grada Siska. Neka se spasi bar simbolički djelić nekadašnjeg ponosa, prvog hrvatskog riječnog parobroda.

Autor: Vladimir Pajtlar

najčitanije