povezane vijesti
„(O)drži moj korak!“ – naziv je projekta usmjerenog na razvoj praktičnog programa obrazovanja o održivom razvoju djece i mladih kroz volontiranje i rad školskih volonterskih klubova.
Zajednički su ga provele Agencija lokalne demokracije Sisak u partnerstvu s Gimnazijom Sisak, Srednjom školom Ivana Trnskog iz Hrvatske Kostajnice i Sisačko – moslavačkom županijom.
Ostvarene rezultate i preporuke u području obrazovanju mladih o održivom razvoju predstavila je voditeljica projekta Martina Jambrović: „Što se tiče nekih rezultata koje smo mi očekivali provedbom ovog projekta primarno nam je bilo razvoj programa izobrazbe o održivom razvoju za mlade kroz volontiranje kao neki alat, zatim osnivanje i rad dva srednjoškolska volonterska kluba, čije su aktivnosti usmjerene na ciljeve održivog razvoja i na kraju povećana svijest lokalne zajednice o mogućnostima međusektorske suradnje i promociju održivog razvoja kroz dobrobiti volontiranja. Znači da su dvije glavne okosnice održivi razvoj i volontirane. Što se tiče samih nekih aktivnosti u projektu imali smo nekoliko faza pa prvi korak je bilo postavljanje, to jest, priprema terena i postavljanje temelja. Da bismo to postigli održali smo ciklus edukacija i treninga kako za učenike tako i za nastavnike, odnosno mentorice i njihove suradnike školskih volonterskih klubova. Prije svega je to bio trening za trenere gdje smo radili na praktičan način s mladima, na ciljevima održivog razvoja u lokalnoj zajednici. Ono što je zanimljivo, i što su tu učenici posebno istaknuli, je što su učenici u učitelji ravnomjerno sudjelovali u tom treningu što je onako jedna novost bila većini, da su tako imali jednu drugačiju i opušteniju atmosferu. Zatim smo imali edukaciju za predstavnike škola, o osmišljavanju i provođenju programa školskog volontiranja. Dakle nama je bio cilj da učenici i nastavnici, prije svega učenici, apsolutno samostalno osmisle svoje volonterske programe, a naravno kako bi to mogli morali su i nešto naučiti kako se oni uopće rade i što su volonterski programi. I na kraju učenici su naučili što to znači biti volonter, kroz dvije radionice po svakoj školi, nešto malo o zakonu o volonterstvu, radni okvir volontiranja, tko može volontirati, što je volontiranje, a što nije, i tako čisto da se upoznaju i s tim pojmovima.“
Projekt je bio usmjeren, dodaje Jambrović i na međusektorsko partnerstvo u podizanju svijesti o održivom razvoju kroz volontiranje. Stoga je bilo važno i osnivanje volonterskih klubova Srednje škole Ivana Trnskog Hrvatska Kostajnica i Gimnazije Sisak. „To nam i je bilo jedan od ciljeva u ovom projektu pogotovo jer mi već godinama radimo sa školama, što osnovnim što srednjim, i nekako su nam ti školski klubovi bili cilj, s obzirom da je to jedva velika okosnica održivosti, tako da sve što ih naučimo oni nastave formalizirano provoditi. Volonterski klub Gimnazije Sisak zove se VoGSi, a volonterski klub Srednje škole Ivana Trnskog iz Hrvatske Kostajnice zove se Srcem drugima. Kasnije smo krenuli punom parom radit svi mi, a pogotovo učenici, jer su klubovi počeli sa svojim radom. Klubovi rade tako da nam je osnova volonterski program koji su učenici sami, u suradnji s nastavnicima, osmislili gdje su odabrali određene ciljeve održivog razvoja i to je bila okosnica od koje je dalje sve kretalo. Oni su u pravilu trebali pratiti te svoje programe i zbog toga održavati tjedne sastanke na kojima su se dogovarali o vršnjačkim radionicama koje će provoditi. Poanta vršnjačkih radionica bila je da se učenici drže svojim kolegama učenicima radionice na određene teme o održivom razvoju. To su jako lijepo proveli, nama je bio cilj 10 radionica, na kraju ih je bilo 11, a ono što je pratilo te vršnjačke radionice, i to je ta komponenta volontiranja su bile volonterske akcije. U svemu tome, naravno mi smo im pružali mentorsku podršku kroz mentorske sastanke, a ono što je najbitnije učenici su pri ulasku u klubove ispunili upitnik samoprocjene o kompetencijama te sada pri samom kraju projekta izlazni upitnik.“, rekla je Jambrović.
U projektu je bilo uključeno 125 učenika koji su zajedno odradili 1673 volonterska sata. Svoja iskustva sudjelovanja u Volonterskom klubu Gimnazije Sisak, i samom projektu ispričao nam je Jurica Posilović.
„Mislim da je u biti kroz ovaj projekt i kad se slušaju rezultati vidljivo, i ono što je lijepo, da su bez obzira na sve prepreke koje su nas našle učenici dali 100% sebe i mislim da je to sam cilj volonterskog kluba da učenici svjesno ne očekuju ništa zauzvrat, ali daju cijelog sebe i to je cilj, čar i najljepši dio svakog volonterskog kluba. Ono što se provlači kroz svo ovo vrijeme je činjenica da su i profesori i učenici na istom nivou, da profesori ne postavljaju nikakav ultimatum nad nama učenicima pogotovo kada je bilo riječ o smišljanju projekata koji će uči u kurikulum jer smo svi zajedno sjeli i razmišljali kada i kako je što najbolje napraviti. Osobno sam jako zadovoljan svime što je postignuto, veselim se sljedećom godini, ali jedino što mi je osobno žao da se za sve te projekte koje smo mi proveli i sve te volonterske akcije koje smo odradili nije više čulo. Mi smo sve radionice i akcije objavljivali na Facebook stranicu, ali nije isto to i kada odemo u razred i stvarno nekome nešto pokažemo kako šta treba. Jer ta sama interakcija oči u oči, koja nam je nedostajala sa ostalim učenicima, automatski bi im bolje nešto predočili, a možda ih i zainteresirali da se i sami uključe u klub. To je još jedna prepreka koju nam je korona nametnula, ali vjerujem da ćemo sljedeće godine poraditi i na tome.“, rekao je Jurica te posebno istaknuo kako su kroz edukacije i treninge dobili nova znanja u području volontiranja i aktivizma, upoznali nove ljude te se zbližili s profesorima što ranije nisu imali priliku, a kako je i od strane vršnjaka koji nisu dosada volontirali iskazano zanimanje za uključivanje u volonterske aktivnosti i angažman u budućim školskim volonterskim klubovima.
Koordinatorica Voloterskog kluba Gimnazije Sisak prof. Marijana Milas ističe kako je sretna što je izgrađen jedan timski duh.: „Mislim da smo jedan divan timski duh izgradili i dosta toga učinili sami za sebe znači rad na tom osobno rastu, učenici i profesori posebno, ali opet zajedno. Zaista smo stvorili jednu divnu kvalitetu odnosa i uvijek je bila jedna ležerna atmosfera da smo stvarno uživali učeći kroz smijeh. Ono što je rečeno prošle godine, odlukom Ministarstva, da se održivi razvoj treba provoditi kroz nastavne i vannastavne aktivnosti, no ni sami profesori nisu educirani dovoljno po tom pitanju, tako da bi se ovom prilikom zahvalila našoj Agenciji lokalne demokracije Sisak koja nam je pružila stvarno kvalitetnu podršku i edukaciju. Prolazili smo općenito te edukacije o održivom razvoju i smatram da je stvarno velika uloga tog nevladinog sektora, odnosno udruga, u tom praznom prostoru koje je zaobišlo i ministarstvo i agencije koje se tek treba zapravo popuniti. Tako da način na koji s nama rada, ta metodologija, i općenito cilj ovog projekta, razvoj edukativnom programa koji se tiče održivog razvoja, mislim da je izuzetno značajan. Projekt se 100% potvrdio kao koristan, uspješan i svi smo jako zadovoljni jer smo uspjeli kroz te vannastavne aktivnosti dodirnuti i neke naše predmete tako evo zaista jedan primjer dobre prakse kako bi se trebalo ili fakultativno ili izborno naše učenike opismenjavati u tom području zato što su oni ti mladi na kojima svijet ostaje, zato što su to naši budući političari, liječnici, arhitekti koji će ipak biti educirani i imat će svijest o važnosti održivog razvoja i spašavanja naše planete. Jedna rečenica koju je Jurica jako lijepo rekao, koju smo kasnije puno citirali je da smo postali zaista jedna velika obitelj, tako da mislim da to može biti primjer drugima. Za kraj bih rekla da je Gimnazija Sisak imala tendenciju volontiranja i pomaganja drugima i to kroz rad Crvenog križa Gimnazije Sisak tako da su učenici bili zbunjeni hoće li zapravo ovaj klub biti konkurencija Crvenom križu. Ustvari zahvaljujući projektu osnovali smo klub, i da nije bilo projekta vjerojatno ga ne bi osnovali.“
Koordinatorica Volonterskog kluba Srednje škole Ivana Trnskog pedagoginja Mirela Majstorović je također pohvalila suradnju s Agencijom lokalne demokoracije, pogotovo jer je kroz projekt još više zbližila dvije škole.
„Ovaj projekt je donio svakako dobrobit našoj školi i mi smo se negdje od 2012./2013. počeli baviti volontiranjem i prolazili smo i odrađivali razne aktivnosti i onda nam se evo Agencija lokalne demokracije javila u pravi trenutak kad smo sve te aktivnosti trebali sažeti i strukturirati da osnujemo taj naš volonterski klub koji će onda službeno raditi i promovirati i školu. Prepoznatljivi smo i u lokalnoj zajednici, ali su nas kontaktirali i sa fakulteta jer su nas prepoznali da bi bili dobri suradnici u izradi doktorskog rada. Djeca su naučila, i svi mi skupa, da održivi razvoj nije samo pitanje ekologije nego i drugih ciljeva koje smo ovdje već spominjali. Povezali smo se svi, i nastavnici i učenici, a djeca su se osjećala i bitnima i važnima jer su nastavnici uvažavali i provodili njihove ideje i aktivnosti kroz rad kluba.“, rekla je Majstorović.
Projekt se provodio od 1. lipnja 2019. do 31.svibnja 2021.godine, a sufinancira ga Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske kroz Švicarsko-hrvatski program suradnje.
Vrijednost projekta je 1.145.856,64 kn od čega Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske sufinancira 1.085.027,30 kn.