povezane vijesti
Kreću radovi na implementaciji novog potpuno digitalnog sustava naplate cestarine pod nazivom Crolibertas koji će vozačima omogućiti putovanje autocestama bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, priopćili su tako danas iz Hrvatskih autocesta.
Radovi na postavljanju prvih sedam portala započinju u utorak, 4.studenog na autocesti A3, na dionici između Popovače i Novske.
Tri portala bit će postavljena na samoj trasi autoceste: Popovača–Kutina, Kutina–Lipovljani i Lipovljani–Novska, te četiri portala u zoni ulaska na autocestu, na lokacijama sadašnjih naplatnih postaja: Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska.
„Radovi na izgradnji portala obuhvaćaju izvođenje temelja, montažu čeličnog dijela konstrukcije (stupovi i poprečna greda), zamjena ili ugradnja nove odbojne ograde, elektro i drugi popratni radovi, a odvijat će se u više faza. Tijekom izvođenja radova promet će se odvijati pod privremenim prometnim regulacijama na način da će biti zatvorena zaustavna, a prema potrebi i vozna traka, ovisno o dinamici samog izvođenja radova. U trenutku postave poprečne grede zbog manevarskih i prostornih mogućnosti dizalice, promet će biti kratkotrajno zaustavljen, odnosno bit će preusmjeren na obilazne pravce. Ovi radovi izvodit će se u uvjetima slabijeg intenziteta prometa, tijekom večernjih i noćnih sati. Uspostave privremenih regulacija prometa nužne su zbog osiguranja sigurnosti izvođača radova kao i sigurnosti korisnika autoceste. Molimo vozače da obrate pozornost na privremene regulacije prometa na navedenim dionicama jer će se vođenje prometa (jednom ili dvije prometne trake) mijenjati iz dana u dan.
Implementacija sustava Crolibertas tehnički je i infrastrukturno zahtjevan projekt koji uključuje: postavljanje ukupno 212 portala duž autocestovne mreže; ugradnju napredne IT opreme; izvođenje građevinskih zahvata na terenu pod prometom; uspostavu sustava u „backoffice“ centrima za obradu podataka. Paralelno s postavljanjem portala s opremom (kamere, antene), vršit će se i testiranja kako bi se osigurala funkcionalnost svakog segmenta. Nakon završetka implementacije svih portala i povezane opreme, uslijedit će sveobuhvatna testiranja cijelog sustava na razini mreže.
Tvrtka SkyToll, koja je izvođač novog sustava naplate cestarine, provodi sve aktivnosti u skladu s najvišim tehnološkim i sigurnosnim standardima. Dio opreme, uključujući portale, odbojnu ogradu i prototip nadzornog vozila, već je dopremljen u Hrvatsku te se nalazi na skladištima i spreman je za daljnju distribuciju i montažu.
Podsjećamo, ugovor za implementaciju novog sustava naplate cestarine Hrvatske autoceste potpisale su sa zajednicom ponuditelja koju čine slovačka tvrtka SkyToll i češki TollNet. Vrijednost ugovora iznosi 79.913.480,52 eura bez PDV-a, a sredstva za investiciju su osigurana kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti. Novi sustav naplate cestarine Crolibertas omogućit će beskontaktnu naplatu cestarine za osobna i teretna vozila. Naplata cestarina provodit će se elektroničkim putem, bez ograničenja u odvijanju prometa odnosno potrebe za zaustavljanjem vozila na početku ili na kraju naplatne dionice.
Sustav će koristiti dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije – ALPR tehnologiju, koja je usmjerena na naplatu cestarine korisnicima lakih vozila te prepoznaje registarske pločice vozila i vrši nadzor plaćanja cestarine svih vozila, i DSRC tehnologiju putem koje će se vršiti naplata cestarine korisnicima ENC uređaja.“, priopćili su iz Hrvatskih autocesta.
Sustav Crolibertas bit će uveden na svim autocestama u Republici Hrvatskoj, a kojima upravljaju Hrvatske autoceste (HAC), Bina Istra i Autocesta Zagreb-Macelj. Temelji se na konceptu vožnje bez zaustavljanja, u slobodnom protoku vozila, čime se korisnicima omogućuje brže, jednostavnije i modernije putovanje autocestama.
Novi model naplate cestarine trebao bi zaživjeti 1. studenoga 2026., a do tada slijedi dovršetak infrastrukture, testiranje opreme i kampanja kojom će se vozači upoznati s načinom korištenja.