povezane vijesti
Oznaka N1 – neuporabljivo zbog vanjskih utjecaja
Građevina je opasna zbog mogućnosti da se na nju sruše masivni dijelovi susjedne građevine (najčešće zabatni zidovi i masivni dimnjaci). Zato se
boravak u takvim zgradama izričito ne preporučuje (posebice s obzirom na učestalost potresa).
Oznaka N2 – neuporabljivo zbog oštećenja
Nosivi sustav zgrade pretpio je teška oštećenja, postoji mogućnost da se
uruše njezini nosivi i nenosivi elementi. Preporučuje se da se u takvu zgradi
ne ulazi niti u njoj boravi. To međutim ne znači da se ona mora rušiti – o
tome se odlučuje u daljnjem postupku.
Što ako smatram da oznaka dodijeljena mojoj kući/zgradi ne odgovara
njezinu stvarnom stanju?
Možete o vlastitom trošku angažirati ovlaštenoga građevinskog inženjera
specijaliziranog za mehaničku otpornost i stabilnost građevina (tzv. statičara) ili sudskog vještaka za građevinarstvo radi detaljnog pregleda nosive
konstrukcije. Ako stručna procjena potvrdi vašu pretpostavku, možete podnijeti zahtjeve koje vam omogućuje nova kategorizacija vaše kuće/zgrade.
Trošak pribavljanja stručnog mišljenja ne smatra se prihvatljivim, te se ne
nadoknađuje.
Prava na temelju Zakona o obnovi
Građani imaju pravo na
• povrat novca utrošenog za hitnu sanaciju
• sufinanciranje konstrukcijskog dijela obnove zgrade oštećene u potresu
• uklanjanje obiteljske kuće ili zgrade
• izgradnju zamjenske obiteljske kuće.
Pravo na povrat novca utrošenog za hitnu sanaciju
Odgovarajući zahtjev možete predati ako ste novac utrošili za
• nužnu privremenu zaštitu zgrade od atmosferilija i uklanjanje ili
učvršćenje opasnih dijelova zgrade
• popravak ili zamjenu dimnjaka
• popravak ili zamjenu zabatnog zida
• popravak dizala
• popravak stubišta
Što treba poduzeti?
Da bi se ostvarilo pravo na novčanu pomoć za izvedene radove, treba
• angažirati ovlaštenog inženjera koji će načiniti elaborat popravka
• angažirati izvođača radova
• angažirati ovlaštenoga građevinskog inženjera – a u slučaju zamjene
atmosferskog bojlera kondenzacijskim i popravka plinskih instalacija
također ovlaštenog inženjera strojarstva – koji će obaviti stručni
nadzor i sastaviti izvješće o svim izvedenim radovima za koje je
propisana izrada elaborata, kao što je npr. popravak oštećenog
dimnjaka, zabatnog zida i sl.
• sačuvati originalne račune za obavljene usluge i radove te svu
pripadajuću dokumentaciju.
Zahtjev može predati
• vlasnik ili suvlasnik poslovne zgrade ili obiteljske kuće
• upravitelj višestambene odnosno stambeno-poslovne zgrade ili
predstavnik njezinih suvlasnika.
Zahtjev se predaje Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine na Obrascu 5:
• osobno u pisarnici u Zagrebu, Ul. Republike Austrije 20
• poštom na adresu Ministarstva
• u izmještenim uredima
− Sisak: Ulica Ivana Kukuljevića Sakcinskog 1
− Petrinja: Trg Matice hrvatske 18
− Glina: Trg bana Josipa Jelačića 2
− Hrvatska Kostajnica: Ulica Vladimira Nazora 17
− Lekenik: Zagrebačka ulica 77A
• pomoću aplikacije e-Obnova u sustavu e-Građani.
Rok za predaju zahtjeva: 31. prosinca 2021.
Kako se isplaćuje novčana pomoć?
Novčana sredstva ne isplaćuju se unaprijed, nego Ministarstvo prostornoga
uređenja, graditeljstva i državne imovine nadoknađuje opravdane odnosno
prihvatljive troškove za izvedene radove koji su dokumentirani ili specificirani, i to do 12.000 kuna po svakoj samostalnoj stambenoj i poslovnoj
jedinici u zgradi odnosno po svakoj obiteljskoj kući. Izvođač mora biti registriran za takve radove i mora ih izvesti po pravilima struke.
Pravo na konstrukcijsku obnovu ili nadoknadu troška samostalne obnove
Vlasnici oštećenih zgrada na području Sisačko-moslavačke i Karlovačke
županije te općina Kravarsko i Pokupsko u Zagrebačkoj županiji na kojemu je proglašeno stanje prirodne katastrofe imaju pravo na konstrukcijsku
obnovu svoje prve nekretnine na teret državnog proračuna. To se odnosi
samo na one nekretnine u kojima su na dan potresa (28. ili 29. prosinca
2020) stanovali njihovi vlasnici ili njihovi srodnici i u kojima su imali prijavljeno prebivalište ili boravište.
Ako se vlasnik odluči za organiziranu obnovu, konstrukcijsku će obnovu
provesti Fond za obnovu ili Središnji državni ured za obnovu i stambeno
zbrinjavanje.
Ako se odluči za obnovu u vlastitom aranžmanu, država će mu u potpunosti
nadoknaditi opravdani trošak konstrukcijske obnove na temelju zahtjeva.
Opravdani su troškovi: popravak konstrukcije u slučaju lakše oštećenih
zgrada i pojačanje konstrukcije u slučaju teže oštećenih.
Za konstrukcijsku obnovu svake daljnje nekretnine koja pripada istom vlasniku država snosi 40% troška, županija 10%, a vlasnik odnosno suvlasnici
preostalih 50%.
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine donosi
odluku o konstrukcijskoj obnovi na temelju podnesenog zahtjeva i dostavljene dokumentacije.
Zahtjev može predati
• vlasnik ili suvlasnik poslovne zgrade ili obiteljske kuće
• upravitelj višestambene odnosno stambeno-poslovne zgrade ili
predstavnik njezinih suvlasnika.
Zahtjev se predaje Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine na obrascima skupine 2:
• za obiteljsku kuću s jednom stambenom jedinicom ispunjava se Obrazac 2a
• za obiteljsku kuću s dvije ili tri stambene jedinice ispunjava se Obrazac 2b
• za višestambenu, stambeno-poslovnu ili poslovnu zgradu ispunjava se Obrazac 2c.
Rok za predaju zahtjeva: 31. prosinca 2027.
Mogu li birati između samostalne i organizirane obnove?
Zahtjev za konstrukcijsku obnovu nudi dvije mogućnosti:
1) Ako se odlučite za organiziranu obnovu, odgovarajuća će se odluka Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine proslijediti
Fondu za obnovu ili Središnjem državnom uredu za obnovu i stambeno
zbrinjavanje, koji će provesti daljnji postupak.
2) Ako želite sami provesti konstrukcijsku obnovu kuće ili zgrade, morate
prije početka radova zatražiti odgovarajuću odluku Ministarstva pomoću
obrazaca 2a, 2b ili 2c. Po primitku završnog izvješća nadzornog inženjera
o izvedbi građevine te pismene izjave izvođača o obavljenim radovima i
uvjetima održavanja građevine stječete pravo na povrat utrošenog novca,
koji možete zatražiti na Obrascu 6.
Pravo na uklanjanje obiteljske kuće ili zgrade
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine donosi
odluku o uklanjanju obiteljske kuće, višestambene, stambeno-poslovne ili
poslovne zgrade na temelju zahtjeva i dostavljene dokumentacije.
Uklanjanje uništenih zgrada provodi se na temelju Zakona o obnovi te se u
potpunosti financira iz državnog proračuna.
Uništene zgrade uklanjaju se uz suglasnost vlasnika odnosno svih suvlasnika zgrade, koja se mora dati u roku od 30 dana nakon pravomoćnosti akta
o uklanjanju. Ako je posrijedi zgrada u povijesnoj cjelini grada, potrebna je
također suglasnost nadležnog tijela za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara.
Zahtjev za uklanjanje može podnijeti
• vlasnik ili suvlasnik poslovne zgrade ili obiteljske kuće
• upravitelj višestambene odnosno stambeno-poslovne zgrade ili
predstavnik njezinih suvlasnika.
Zahtjev za uklanjanje predaje se Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine na Obrascu 3.
Rok za predaju zahtjeva:
• zgrade – 31. prosinca 2021.
• obiteljske kuće – 31. prosinca 2025.
Pravo na izgradnju zamjenske obiteljske kuće
Zahtjev za gradnju zamjenske obiteljske kuće može se podnijeti ako je uklonjena kuća bila prijavljena kao prebivalište ili boravište vlasnika ili vlasnikovih srodnika.
Mogu li birati između samostalne i organizirane gradnje?
Zahtjev za dodjelu potpore pri izgradnji zamjenske obiteljske kuće nudi obje
mogućnosti. Ako želite, možete ukupnu organizaciju gradnje povjeriti Središnjem Državnom uredu za obnovu i stambeno zbrinjavanje.
Zahtjev za gradnju može predati vlasnik ili suvlasnik obiteljske kuće. On se
predaje Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
na Obrascu 4. Ministarstvo zatim na temelju dostavljene dokumentacije donosi odluku o gradnji zamjenske obiteljske kuće koju prosljeđuje Središnjem
državnom uredu za obnovu i stambeno zbrinjavanje radi daljnjeg postupka.
Rok za predaju zahtjeva: 31. prosinca 2025.
Samostalna gradnja obiteljske kuće
Ako ste odlučili samostalno graditi obiteljsku kuću o vlastitom trošku, možete po ishođenju uporabne dozvole Ministarstvu prostornoga uređenja,
graditeljstva i državne imovine podnijeti zahtjev za povrat utrošenih novčanih sredstava na Obrascu 7.
Zahtjev mogu podnijeti vlasnici ili suvlasnici, a Ministarstvo na temelju dostavljene dokumentacije donosi odluku o povratu novca.
Rok za predaju zahtjeva: 31. prosinca 2025.