30 učenika Gimnazije Sisak sudjelovalo u međunarodnog projektu Erasmus+
povezane vijesti
Gimnazija Sisak kraju je privela još jedan europski projekt. Riječ je o projektu Erasmus+ KA2 „There is no difference in being different“ koji se provodio od 1. rujna 2020. godine do 28. veljače 2023. godine, a vrijedan je 53.520 €. Ovaj projekt realiziran je u suradnji s partnerskim školama u Rumunjskoj i Turskoj. Nositelj projekta bila je Special Technological Highschool No3 iz Bukurešta koja obrazuje učenike s oštećenjem sluha te Merifon Atatürk Bilim Ve Sanat Merkezi iz Merzifona, koja je centar za nadarene učenike na području znanosti i umjetnosti. Iako je projekt isprva bio planiran kao dvogodišnji, zbog pandemije i potresa, produljen je na tri godine.
Učenici i njihovi nastavnici su kroz ovaj projekt imali priliku podići svijest o važnosti aktivnog građanstva učenika bez oštećenja sluha kroz promicanje interkulturalizma, tolerancije i prihvaćanja različitosti i nediskriminacije te usvajanje vještina stranih jezika, engleskog i znakovnog, kako bi se savladale jezične barijere i što bolje iskoristila mogućnost društvene i profesionalne uključenosti za ciljane skupine.
„Škola u Rumunjskoj obrazuje učenike s oštećenjem sluha, većina učenika su gluhi ili nagluhi, a imaju i učenike sa teškoćama u razvoju. Partner iz Turske bio nam je centar za nadarene. To nije redovna škola, već u njega dolaze učenici koji se žele dodatno obrazovati na području glazbe, znanosti, plesa ili jezika. Gimnazija Sisak tu je bila spona kao redovna škola“, pojasnila je prof. Marina Kasa. Iz svake je škole u projektu sudjelovalo po 30 učenika. Uslijed pandemije i potresa na našem području, planirane aktivnosti „uživo“ morale su biti odgođene i provedba projekta je išla online. Tijekom prve godine provedbe projekta učenici i nastavnici su sudjelovali u eTwinning aktivnostima, a onda su uslijedili i prvi posjeti i mobilnosti učenika.
„U listopadu 2021. godine imali smo prvu mobilnost u Tursku. Na nju, nažalost, nisu mogli putovati učenici kako smo planirali. Pet učenika moralo je ostati u Hrvatskoj zbog Covida. U Merzifon su tako došle tri maturantice koje su sada već na fakultetu, a u pratnji smo bile prof. Višnja Kovač Vezmarović i ja, ali to nas nije spriječilo“, kaže prof. Kasa te pojašnjava kako se u sklopu Erasmusovih projekata ne moraju raditi neke stručne teme. Kroz višednevni posjet Turskoj, učenici i nastavnici imali su priliku uživo upoznati ostale sudionike projekta. Odradili su team building, naučili nešto o nacionalnim kuhinjama, izradili projektni banner i zaigrali tradicionalne igre.
Pedagoške, kulturne i jezične pripreme prije svakog putovanja
U sklopu priprema za odlazak na mobilnosti učenici su sa svojim nastavnicima imali pedagošku, jezičnu i kulturnu pripremu.
„Rumunji su nam snimili video kojim su predstavili znakovni jezik. Otišli smo i u Udrugu gluhih i nagluhih osoba grada Siska, porazgovarali s njima i bili šokirani kako su hrvatski i rumunjski znakovni jezici različiti“, pojašnjava Kasa. Ipak, učenici su bili snalažljivi pa su sa svojim vršnjacima komunicirali uz pomoć tehnologije, a na raspolaganju su imali i prevoditelje. Ovakva partnerstva učenicima omogućavaju putovanja i upoznavanje s drugim kulturama, a upravo im to predstavlja najveće zadovoljstvo u okviru Erasmus+ projekata.
Druga mobilnost održana je u svibnju 2022. godine u Sisku. Sisački su gimnazijalci su u sklopu pripremnih aktivnosti posjetili udruge na području Siska koje rade s osobama s invaliditetom: Udrugu osoba s invaliditetom SMŽ te Udrugu gluhih i nagluhih osoba grada Siska. „To je bilo dosta izazovno. Znajući kakve učenike imamo, usudila sam se planirati debatu o trenutnoj situaciji osoba s invaliditetom u zemljama iz kojih dolaze partneri. Odradili smo i radionice o ljudskim pravima, kreativne radionice i radionicu o pristupačnosti za osobe s invaliditetom. Najveći izazov održane debate bilo je višestruko prevođenje, sa engleskog, na turski i na rumunjski znakovni jezik i povratno, ali drago nam je da su svi dobili priliku reći ono što misle i čuti drugoga. Zanimljivo je da je ta komunikacija tekla bez problema usprkos toliko jezičnih barijera koje su se javile“, ističe Kasa te dodaje kako su sve ideje o pravima osoba s invaliditetom učenici zajednički stavili na „Zid tolerancije“, predstavili ga našim sugrađanima ispred škole, a potom i svojim vršnjacima u školi.
Kako ističe prof. Kasa, provedba svih zamišljenih programa išla je bez nekih poteškoća, iako su u međuvremenu učenici Gimnazije ostali bez svog prostora, jer zna kako na svoje učenike uvijek može računati. Povratne reakcije o provedenim aktivnostima u Sisku bile su pozitivne.
„Partneri iz Rumunjske i Turske bili su oduševljeni aktivnostima koje smo provodili u Sisku. Žele ponovno doći tu i uspostaviti neku novu suradnju, a i učenici su međusobno ostali u kontaktu, što puno govori“, rekla je Kasa i naglasila kako zna da se uvijek može pouzdati u svoje učenike i računati na njih da projekte provedu besprijekorno i da se u njih uključe na najvišoj razini.
„Učenici vole sudjelovati u ovakvim međunarodnim projektima. Ovo je bio jedan odličan projekt, odlično osmišljen, još bolje realiziran. Naši su se učenici pokazali u najboljem svjetlu i u Turskoj i u Rumunjskoj i siguran sam da će nakon ovog projekta uslijediti i neki novi europski projekti“, rekao je ravnatelj Gimnazije Sisak prof. Božidar Dujmić.
Posljednja mobilnost održana je u Rumunjskoj u listopadu 2022. godine na kojoj je sudjelovalo 13 učenika uz pratnju dva nastavnika. Naziv ove mobilnosti bio je „Različiti smo, pa što?“, a naglasak je bio na prihvaćanju različitosti i promicanju različitih načina komunikacije koji doprinose inkluziji i promicanju jednakosti. Učenici triju partnerskih škola pokazali su kolika je važnost sporta za zdravlje, ali i za povezivanje među mladima te odmjerili snage u košarci, stolnom tenisu i šahu.
Kulturno bogatstvo i različitost svoje zemlje učenici su predstavili kroz tradicionalne narodne plesove, a narodne bajke svojih zemalja su prikazali na svima razumljiv način – pantomimom. Zadnji dan projektnih aktivnosti je bio namijenjen pravima djeteta, gdje su kroz radionicu i izradu plakata, učenici prenijeli poruke mira, prihvaćanja i tolerancije.
„Fascinirala nas je ta škola u Bukureštu koja obrazuje djecu oštećenog sluha od vrtićke, preko osnovnoškolske do srednjoškolske dobi. U okviru škole imaju i dom za djecu, organizirane aktivnosti. Iznenađeni smo bili količinom različitih aktivnosti, projektima koje provode i u kojima sudjeluju“, pojasnila je prof. Marina Kasa.
Na predstavljanju ovog projekta bili su i predstavnici Udruge osoba s invaliditetom Sisačko-moslavačke županije , obzirom da sisačka Gimnazija već godinama provodi različite programe kojima se promiče inkluzija i aktivno uključivanje mladih u društvo, a programe osim uz škole iz inozemstva, često provode i s udrugama civilnog društva.