Edukativna tiktologija – TikTok i kritičko razmišljanje

imp

Edukativna Tiktologija 4

Udruga za promicanje pozitivnih vrijednosti u društvu Dobre priče provodi projekt Edukativna tiktologija kojem je cilj educirati mlade o nekim važnim pitanjima poput medijske pismenosti, sigurnog korištenja društvenih mrteža i slično, a sve putem TikToka koji je njima blizak medij.

 

Edukativna Tiktologija 3

 

Edukativna Tiktologija 6

 

Projekt se kroz kratka predavanja i zanimljive radionice provodi u Srednjoj školi Viktorovac Sisak s jednim 3. razredom smjer farmaceuti.

Ovaj projekt je naziva Edukativna tiktologija. Iza tog neobičnog naziva zapravo stoji priča o različitim temama koje su važne za mlade, ali su povezane s društvenim mrežama. Kroz rad sa mladima naša je Udruga zaključila da se oni najčešće pronalaze i provode vrijeme na TikToku i na taj način doznaju razne informacije. Ono što smo mi pokušali kroz ovaj projekt je osvijestiti neke društveno važne teme i naučiti ih da oni mogu postati stvaratelji vijesti, da oni mogu progovoriti o nekim važnim temama, da oni mogu, na kraju krajeva, putem TikToka ili bilo koje društvene mreže se zalagati, nešto zagovarati, da ne moraju biti samo pasivni promatrači tuđega sadržaja.“, rekla nam je predsjednica Udruge Jasmina Jovev.
Posljednja odžana radionica bila je posvećena javnom nastupu. Javni nastup se razvija kroz praksu i ima veliki utjecaj na osobnu i profesionalnu komunikaciju.
„Svaku radionicu je pratilo predavanje gdje smo im mi govorili o važnim temama, naravno krenuli smo s medijskom pismenošću jer to su mladi, vrlo vješti sa tehnologijama, uronjeni u društvene mreže, međutim ne snalaze se svi tako dobro u moru svih tih informacija koje nam se serviraju. Govorili smo o nasilju na mrežama s kojim se svi oni susreću u većoj ili manjoj mjeri, dakle kako na to odgovoriti, kako se zaštitit. Govorili smo o aktivizmu i kako provoditi određene aktivnosti za koje se ti zalažeš, dakle aktivizam mladih putem društvenih mreža. Iako na prvi pogled su bili nezainteresirani za bilo što, to uopće nije istina, oni doista imaju što za reći, puno ih stvari zanima i to smo upravo na tim radionicama dijelili. Govorili smo također i o čitanju zato što smo otkrili, u razgovoru s njihovim profesorima ili s njima, da sve manje čitaju. Razgovarali smo o digitalnim i klasičnim knjigama, iskrivljavanju jezika zbog društvenih mreža i javnom nastupu. Pokazalo se da je upravo javni nastup bilo najteže provesti. Nakon naših razgovora, nakon razgovora o određenoj temi oni su dobili zadatak da upute određenu poruku putem TikTok videa. Na radionici o javnom nastupu su imali sasvim drugačiju zadatak, stati pred kameru i u najviše jednu minutu opisati sebe. Upravo to je kod njih izazvalo jako veliku nelagodu i iako se sjajno nalaze pred kamerama kada glume, bilo im je teško iznijeti tko su oni, čime se bave, što vole i što žele u svom životu.“, istaknula je Jovev.

 

Edukativna Tiktologija 7

 

Koliko su joj ove radionice pomogle da drugačije gleda na TikTok rekla nam je Mia Polovina: „Volim gledati svakakve sadržaje, bili oni zanimljivi na neku poučnu temu ili nekakvi random videi koji iskaču tipa TikTok plesovi ili tako nešto. Volim smješe videe većinom podijeliti sa svojim prijateljima, čak i profesorima i volim čak i snimiti tu i tamo koji zabavni TikTok.
Pozitivno je stvarno što se dosta toga može naučiti jer ima dosta poučnih sadržaja i što vam može ubiti veliku dosadu doma, zabaviti vas na svakakve načine. Negativno je što vas dosta navuče da se ne možete skinuti s njega, budete ovisni o njemu nakon kratkog vremena… stvar je u tome što su ti videi jako kratki i onda kasnije u školi gubimo koncentraciju i ne možemo 45 minuta mirno sjediti i pratiti profesore, već ulazimo u mobitel i gledamo TikTokove i ostale kratke sadržaje.“

 

Edukativna Tiktologija 1

 

Edukativna tiktologija kroz predavanja i radione pokušava naučiti mlade da kritički razmišljaju, donose zaključke i javno govore o važnima temama kroz njima bliske medije, a da ne budu samo kunzumenti i prenostitelji digitalnih sadržaja.

TikTok danas više nije samo društvena mreža na kojoj gledamo plesne izazove nego je to zapravo postala ozbiljna mreža na kojoj se nalaze razni sadržaji. Algoritam će naravno korisniku usmjeravat ono što je primijetio da ga najviše zanima, algoritam je zastrašujuće inteligentan i on nas čita kao osobe i servirana nam ono gdje je primijetio da smo se najviše zadržavali. Što se tiče samog sadržaja postoji odlučan edukativni sadržaj, ne mora ono biti edukativan da bi bio dobar, može biti i zabavni sadržaj, ali naravno da uvijek postoji sadržaj koji možda nije primijenjen za neke dobne skupine. TikTok kao društvena mreža zapravo to jako dobro kontrolira, to je ono što moraju i roditelji razumjeti i na TikToku, kao i na ostalim društvenim mrežama, neće se dogoditi da procuri nekakav ekstremno eksplicitni sadržaj koji bi bio štetan za djecu, ali štetan sadržaj može biti nešto i što ne ide u tome smjeru. Roditelji imaju mogućnost na TikToku kontrolirati što će njihova djeca gledat, obiteljskim uparivanjem unutar aplikacije, to čak mislim da veliki dio roditelja niti ne zna.“, kaže suradnik u projektu Saša Tadić.

 

Edukativna Tiktologija 5

„Kad je TikTok u pitanju shvatila sam da zapravo moram puno manje koristiti mobitel jer sam jako često na TikToku što nije zapravo pohvalno. Od kako gledam TikTok jako gubim koncentraciju, prije sam obožavala gledati filmove i serije, a sad čim upalim neki film ako meni u 5 minuta taj film nije zanimljiv ja ga ugasim i tako idem u krug, samo zato što listam po TikToku i to mi je jedina koncentracija te dvije minute.“, kaže Lucija Gori.

 

Edukativna Tiktologija 2

 

 

Kako je bilo na radionici pogledajte u nastavku

 

 

 

najčitanije