Izložba plakata kung-fu filmova kao uvod Star Film Fest

mradenovic

U Zbirci plakata Gradskog muzeja Sisak čuvaju se brojni filmski plakati koji su najavljivali projekcije filmova u kinematografima, a izložba istih bit će prava filmska uvertira u svečano otvaranje ovogodišnjeg osmog izdanja Star Film Festa!

Za ovogodišnje izdanje Star Film Festa muzejski savjetnik u Gradskom muzeju Sisak, Ivica Valent izabrao je 10 plakata borilačkih, kung-fu filmova koji su prikazivani u kinima, a privlačili su pozornost ponajviše mlađe publike koja je nerijetko oponašala borilačke pokrete viđene na filmu.

Sam žanr kung-fu filmova nastaje 1970.-ih godina, a korijeni mu leže u tradiciji kineskog „mačevalačkog filma“. Prvim kung-fu filmom smatra se „Nepobjedivi boksač“ (1973) Cheng Chang Hoa.

„U kineskom jeziku pojam kung-fua označava vještinu u bilo kojoj vrsti ljudske djelatnosti, no vremenom se uvriježio kao oznaka ovladavanja raznim kineskim borilačkim vještinama, uglavnom bez oružja.

Iako se kung-fu borci ponekad služe i pomagalima (npr. štapovi spojeni lancem, tzv. nunchaku), borbe se obično odvijaju golim rukama i nogama, kojima se zadaju i smrtonosni udarci.

U bogatoj kineskoj kulturnoj tradiciji, uz filozofiju i umjetnost, vidno, i od spomenutih disciplina neodvojeno mjesto, zauzimaju tehnike borbe, točnije samoobrane. U kung-fu filmovima nalazimo tragove svih važnijih kineskih borilačkih vještina: aikida — usmjerivanja neprijateljeve energije protiv njega sâmog; jeet kune doa — blokiranja udaraca (tehnika koju je posebno razvio Bruce Lee); juda — razvijenog iz jap. jiujitsua, pomoćne tehnike mačevalaca; karatea — vještine razvijene iz kineskog boksa; shaolinskog boksa, čiji se trening oslanja na razvoj svijesti o chiju (životnoj sili), što je centralni pojam taoizma; taekwondoa — korejske borilačke vještine; tai chi chuana — najmanje agresivne borilačke vještine, čiji učenici drže da treningom dolaze do nadnaravnih moći (divovski skokovi, hvatanje strelica u letu itd.); wing chun kung fua — budističke vještine koja se temelji na neprestanom kretanju. Spomenute boračke vještine u kung-fu filmovima koriste se na stiliziran način, popraćen zv. pozadinom muklih udaraca i gotovo životinjskih krikova. Sve kineske borilačke vještine nastale su kao spoj meditacijskih treninga i promatranja kretnji životinja, što u filmovima rezultira nekom vrstom „koreografiranog nasilja““.

najčitanije