počinje škola razgovaraonica

Sisački školarci su sve deblji i nespretniji, imaju govorne poteškoće i oštećenja vida u sve ranijoj dobi

Školski dispanzer županijskog Zavoda za javno zdravstvo, čiji liječnici skrbe o učenicima osnovnih i srednjih škola, iz godine u godinu bilježe porast zdravstvenih problema koji su se kod te populacije do prije nekoliko godina pojavljivali u zanemarivom postotku. Pojava tih ‘modernih’ zdravstvenih poteškoća tumači se naglom promjenom stila života nastalom pod utjecajem novih tehnologija i značajnih društvenih obrata.

Prvi susret djece s liječnicima iz školskog dispanzera događa se neposredno pred polazak u prvi razred osnovne škole. I već u toj dobi uočavaju se neki tipični problemi: ”Ono što uočavamo i što je veliki problem su jezično-govorne poteškoće. Trećina do četvrtina te djece ima neki oblik takvih poteškoća. I to je onda temelj za razvoj poteškoća pri učenju, iz čega nastaju novi problemi. A dodatni je problem nedostatak logopeda u Sisku. Naši logopedi odlično rade svoj posao, ali ih je jednostavno premalo na takav broj djece, koju nemamo mogućnosti uključiti u jedan kvalitetan kontinuirani tretman”, doznajemo od dr. Tihane Marković iz Službe za školsku medicinu županijskog Zavoda za javno zdravstvo.

A obzirom na vrstu govornih poteškoća s kojima budući prvašići dolaze u školski dispanzer, liječnici zaključuju da je glavni ‘krivac’ kombinacija prebrzog života, preumornih i/ili nemarnih roditelja i modernih tehnologija: ”Toga je uistinu prije bilo manje i to vjerojatno proistječe iz današnjeg načina života. Roditelji danas često slobodno vrijeme djetetu upotpunjuju crtićima i sličnim sadržajima, tako da mi na upisu u školu često doživljavamo da djeca ne samo da imaju problem s izgovorom. Taj govor je često agramatičan, često nam govore na engleskom umjesto na hrvatskom, govore nam nekakve fraze iz crtića. Dakle, riječ je i o djeci koja nemaju nikakvih intelektualnih poteškoća. Tako da bih ja to povezala s preranom izloženosti televiziji i internetskim sadržajima”, kaže dr. Marković.

Stoga liječnici školske medicine roditeljima djece predškolske dobi preporučuju maksimalno prakticiranje verbalne komunikacije, poticanje djeteta na razgovor, na prepričavanje događaja i sudjelovanje u obiteljskim razgovorima.

U trećem razredu osnovnih škola školski dispanzer obavlja preglede vida te kontrolu rasta i razvoja. Tu liječnici primjećuju trend porasta djece koja trebaju usluge očnog specijalista: ”Uvijek nađemo jedno do dvoje djece u svakom razredu koja imaju neku refrakcijsku grešku, a koje djeca uopće ne primjećuju. Refrakcijske anomalije jesu u porastu kod djece i ono što su neka istraživanja pokazala je da se to događa zato jer djeca manje vremena provode vani, na prirodnom svjetlu koje potiče pravilan razvoj oka. A boravak pred ekranom pridonosi i tom problemu”, napominje dr. Marković, dodajući kako je već u nižim razredima osnovnih škola sve prisutniji i problem viška kilograma koji se uglavnom nastavlja i u odraslijoj dobi: ”Po svakom razredu u prosjeku imamo četvrtinu djece koja imaju prekomjernu tjelesnu težinu. A ono što u posljednje vrijeme primjećujemo je, kada dođemo na sistematske preglede u osme razrede osnovnih škola ili u srednju školu, da imamo tinejđere koji imaju 100 ili više kilograma, što je prije bilo izuzetno rijetko”.

A riječ je o još jednoj posljedici modernog načina života koji, uz sve nepravilniji način prehrane, uključuje i sve manju sklonost djece prema igri koja zahtijeva fizičku aktivnost. To pak dovodi i do činjenice da nam djeca imaju sve lošije razvijene motoričke sposobnosti:”U razgovorima s profesorima fizičkog odgoja doznajemo da su djeca uistinu nespretnija, snaga, izdržljivost i brzina je smanjena u odnosu na ranije generacije. Već na ‘tjelesnom’ u prvim razredima vidi se ta nespretnost djece. Dakle, i djeca koja nemaju problem s viškom kilograma danas imaju smanjene motoričke sposobnosti”, kaže dr. Marković pa iz školskog dispanzera upozoravaju – spomenuti problemi nisu banalni: od govornih poteškoća s kojima djeca kreću u školu, preko oštećenja vida koja se javljaju već u nižim razredima osnovne škole do prekomjerne tjelesne težine koja s godinama dovodi do ozbiljnih zdravstvenih problema.